Arbeidsconflict

16 maart 2022

Ik moet om de tafel om het op te lossen van de bedrijfsarts!

Dat was precies wat ze helemaal niet wilde. Mijn klant had zich ziekgemeld omdat ze rust nodig had. Ze sliep al een tijdje slecht of niet, voelde zich opgejaagd, was moe en leeg, moest veel huilen, had last van paniek en was erg gevoelig voor prikkels. Genoeg klachten om oprecht ziek te zijn voor haar werk dus. En toch zag de bedrijfsarts dat anders. Dit was al waar ze bang voor was en daarom had ze mij gebeld.

Toen ze me vertelde hoe het gesprek met de bedrijfsarts was verlopen, wist ik ook gelijk waar het mis was gegaan. Ze had het grootste deel van de tijd nodig gehad om uit te leggen wat er op haar werk allemaal was gebeurd. Van A tot Z had ze verteld over alle werksituaties die stressvol waren geweest. Alles dat had bijgedragen aan haar klachten. De moeizame samenwerking met haar leidinggevende, het onduidelijke takenpakket, het gevoel er niet bij te horen, het idee dat collega’s achter haar rug om over haar praatten, de kritiek op haar functioneren, de onveilige werksfeer. Dat was wat ze had voorbereid om aan de bedrijfsarts te vertellen en dat had ze ook verteld. 

Ze had het gevoel gehad dat ze bij de bedrijfsarts totaal haar hart kon luchten. De bedrijfsarts was begripvol geweest en had haar aangemoedigd om alles te vertellen. Het was een fijn gesprek geweest. Ze had het idee dat de bedrijfsarts het volledig begreep. 

En toch was het mis gegaan. De bedrijfsarts had gezegd dat twee weken rust wel genoeg zou moeten zijn en dat ze met haar werk om de tafel moest om het op te lossen. Maar hoe dan? Ze had werkelijk geen idee. En bovendien voelde ze zich echt ziek en was twee weken veel te kort om te herstellen. Dit was net waar ze bang voor was geweest. Ze had er nu al stress van dat ze over twee weken weer terug zou moeten. En wat nog meer stress gaf was dat ze met haar leidinggevende en HR om de tafel zou moeten. 

We gingen samen aan de slag om dit op te lossen. Tuurlijk is er een oplossing en help ik haar om er doorheen te komen. Wat ik jou wil meegeven is dat je kunt voorkomen dat je in dezelfde situatie belandt als mijn klant. Vrij makkelijk zelfs. Dat kun je doen door niet hetzelfde te doen als mijn klant: vertel niet je hele verhaal aan de bedrijfsarts. 

Door je hele verhaal te vertellen sla je de plank volledig mis. Focus op de dingen die voor de bedrijfsarts relevant zijn om te horen. Zo kan je aan de start van jouw traject van de bedrijfsarts al gelijk zorgen dat je de rust krijgt om te werken aan je herstel. Zorg dus dat je weet wat je tegen de bedrijfsarts kunt vertellen en wat niet. Zo voorkom je dat je net als mijn klant gelijk met je werkgever om de tafel moet om het op te lossen. Wil je hier meer over weten? Kijk vooral eens bij mijn online programma. In het programma ontdek je wat je wel en niet tegen de bedrijfsarts kunt vertellen om de rust en ruimte te krijgen die je nodig hebt om te werken aan je herstel. 

Veel succes met het gesprek!

Groet,

Suzanne

Ontvang mijn gratis gids

Zeven onmisbare juridische adviezen
voor rust rondom de bedrijfsarts

Meest recente gratis adviezen en blog artikelen

legal mommy suzanne kampijon

Ontslag nemen

Ik kan niet meer en ik ga mijn werkgever vertellen dat ik weg wil.  Dat was het eerste dat mijn klant zei. “Euhm oké, jeetje dat is ook...

Lees verder
legal mommy suzanne kampijon

Niet serieus

Ik ben bang dat ik een burn out heb en niet serieus genomen word. Het kostte mijn klant moeite om het hardop te zeggen. Ze schoot nog net...

Lees verder
legal mommy suzanne kampijon

Koffie drinken

Moet ik naar mijn werk om koffie te gaan drinken? Dat is een vraag die ik vaak krijg. En het juridische antwoord is “dat hangt er van af”....

Lees verder
legal mommy suzanne kampijon

Beter worden

Wil mijn werkgever dan niet dat ik beter word? Riep mijn klant teleurgesteld uit. We hadden het er over dat ze zo’n druk voelde vanuit de bedrijfsarts en...

Lees verder
legal mommy suzanne kampijon

Help

Ik zit vast help! Jij moet vastzitten en dan kom ik jou redden. Vandaag is mama woensdag en dochter 1 en ik spelen brandweerman Sam. Of beter, zij...

Lees verder
legal mommy suzanne kampijon

Plantsoenendienst

Als je geen stress meer wilt, moet je bij de plantsoendienst gaan werken. Dat had de bedrijfsarts tegen mijn klant gezegd. Zo onaardige en onzinnig. Ze was er...

Lees verder
Scroll naar boven