Als je geen stress meer wilt, moet je bij de plantsoendienst gaan werken.
Dat had de bedrijfsarts tegen mijn klant gezegd. Zo onaardige en onzinnig. Ze was er zo door in paniek geraakt, dat ze gelijk juridische hulp had gezocht. Als ze zich niet zo ellendig had gevoeld, hadden we er misschien om kunnen lachen. Dat kan de bedrijfsarts toch niet menen? Maar het was serious business. Ze was tijdens het gesprek met de bedrijfsarts in tranen uitgebarsten. Wat moest ze nou met zo’n onbegripvolle figuur van een bedrijfsarts beginnen?
Het lastige van de bedrijfsarts is: je kunt ze niet zelf uitkiezen. Je zult het moeten doen met de bedrijfsarts die je werkgever ingeschakeld heeft. En dat kan een hele goede begripvolle zijn, maar er zitten ook vreselijk slechte botte horken tussen. Van die bedrijfsartsen die je niet serieus nemen of je in ieder geval niet het gevoel geven dat ze je serieus nemen. Die je niet geloven. Die je klachten afdoen als vaag en algemeen. Die zeggen dat het allemaal wel meevalt en dat je verwachten dat je met ‘even wat rust’ wel weer aan het werk kan.
In je contact met de bedrijfsarts is het daarom belangrijk om als een serieuze en volwaardige gesprekspartner over te komen. Als iemand die weet waar ze het over heeft en die zich niet in de hoek laat zetten door onzinnige opmerkingen. Wanneer jij uitstraalt en laat doorschemeren dat je precies weet wat je rechten en plichten zijn en wat de rol van de bedrijfsarts is, zal die zich wel 2x bedenken voordat hij iets tegen je zegt.
Wil jij ook ontdekken hoe je er voor kunt zorgen dat de bedrijfsarts je serieus neemt? Meld je dan aan voor mijn online programma.
En tot slot: spreek het uit als je niet het gevoel hebt dat de bedrijfsarts je een veilige omgeving biedt om over je herstel te praten. Vraag gerust naar de klachtenregeling die bij zijn organisatie geldt omdat je overweegt een klacht in te dienen over de kwaliteit van zijn begeleiding.
Het systeem is er ook voor jou. Zorg daarom dat je niet vast komt te zitten met een bedrijfsarts die jou niet serieus neemt.
Groet,
Suzanne