Tot de volgende afspraak hoef ik niet te re-integreren!
En de volgende afspraak is pas over zes weken. Ik hoorde de verbazing en opluchting van mijn klant door de telefoon. Hier had ze totaal niet op gerekend. Toen ik haar op de dag voor de afspraak met de bedrijfsarts sprak, dacht ze nog dat de bedrijfsarts zou zeggen dat ze weer aan het werk zou moeten. En nu ligt er een zee van ruimte en rust voor haar. Zes weken waarin ze kan gaan focussen op haar gezondheid en haar herstel. Die adempauze heeft ze ook echt even nodig. En omdat ze precies wist wat ze tegen de bedrijfsarts moest zeggen, heeft ze het maar mooi voor elkaar gekregen.
Toen deze klant mij belde vertelde ze dat ze mijn nummer jarenlang had bewaard. Destijds was zij mijn contactpersoon voor een werkgever. En omdat we een goede klik hadden heeft ze mijn telefoonnummer bewaard voor als er een dag zou komen waarop ze zelf hulp nodig had. En daarom had ze nu gebeld.
Ze zat er al een tijdje doorheen, op het werk had ze nare ervaringen met haar leidinggevende. Ze voelde zich onveilig en dat was z’n tol gaan eisen op haar gezondheid. Van de stress was ze slechter gaan slapen, ze voelde zich onrustig en ging steeds meer op eieren lopen op haar werk om conflicten te vermijden. Uiteindelijk had ze de stap gezet om zich ziek te melden en haar hele verhaal bij de bedrijfsarts te doen.
De bedrijfsarts had het advies gegeven om met haar werkgever om tafel te gaan zitten om het op te lossen. En mijn klant had niet beter geweten dan dat ze dat dus maar moest doen. Het gesprek was een drama geweest, de leidinggevende ontkende alles. En HR wist verder ook geen oplossing. Mijn klant voelde zich er alleen maar slechter door. Ze is alleenstaande moeder en maakte zich grote zorgen over haar situatie. Wat als de bedrijfsarts bij de tweede afspraak ineens zou zeggen dat ze weer aan het werk moest? Ze had geen idee wat ze wel en niet aan de bedrijfsarts kon vertellen.
Samen hebben we het gesprek voorbereid. Ik heb haar uitgelegd wat de bedrijfsarts voor haar zou kunnen betekenen, waar hij waarschijnlijk wel op aan zou slaan en wat ze zou kunnen vertellen om tijd te krijgen om te werken aan haar herstel. We kwamen tot een heel ander verhaal dan ze eigenlijk had willen vertellen. Geen verzonnen verhaal, dat zeker niet, maar een verhaal met een andere insteek dan zij zelf had bedacht. Zij wilde aan de bedrijfsarts vertellen over het mislukte gesprek en over dat ze nu helemaal vast zat in een conflict. En ik heb haar geadviseerd om precies dat dus niet te doen. Met een goed plan is ze de afspraak in gegaan. En hoe fijn is het voor mijn klant dat het heeft gewerkt. Ik was zo blij voor haar toen ze me vertelde dat het was gelukt. Zij gaat nu eerst uitrusten en dan zien we over een paar weken wel weer verder.
Worstel jij ook met wat je wel en niet aan de bedrijfsarts kunt vertellen? In mijn online programma ontdek je hoe je ook van de bedrijfsarts de rust en ruimte kunt krijgen die jij nodig hebt om te werken aan je herstel.
Liefs, Suzanne